EMM logo loader

Bogna Czerwińska-Szymula - Zespóły kameralne

Bogna Czerwińska-Szymula jest Kierownikiem Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa oraz współzałożycielką i Dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych w Gdańsku.

Z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk–Sienkiewicz oraz studia podyplomowe w tej samej klasie. W czasie studiów kształciła się również w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej.

W 2016 r. otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2022 roku - tytuł Profesora Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Artystka jest laureatką wielu konkursów krajowych  i międzynarodowych jako pianistka i kameralistka, m. in.: VII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. M. Ogińskiego w Smorgoniach (Białoruś, 2002),  III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2003), oraz XXXIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Vittorio Gui we Florencji (2010). Koncertowała w wielu ośrodkach Polski oraz we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Anglii, USA i na Białorusi. Była zapraszana i występowała na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Niemczech i we Francji oraz różnorodnych ogólnopolskich festiwalach muzycznych.

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych  m.in. przez: Nelsona Goernera, Jerzego Marchwińskiego, Duo Pepicelli, Tomasza Tomaszewskiego. Była stypendystką renomowanych letnich kursów muzycznych w Interlochen (USA) oraz wielokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska.

Odnosi wyjątkowe sukcesy na międzynarodowych konkursach jako pedagog uczelnianych zespołów kameralnych - duetów fortepianowych i zespołów smyczkowych z fortepianem: Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Bradshaw & Buono” w Nowym Jorku, Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Allegro Vivo" w San Marino, Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Białymstoku, Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym fundacji imienia Fryderyka Chopina "Rome" w Rzymie, Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Ruse (Bułgaria), Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Premio Citta’ di Padova w Padwie, Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Pietro Argento” w Gioia del Colle (Włochy), Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Reinholda Moritzevicha Glière’a (Moskwa), International Viennese Spring Music Competition (Wiedeń), Rome International Music Competition (Rzym), International Moscow Music Competition (Moskwa), Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie, Międzynarodowym Konkursie Muzycznym OPUS 2020 (Kraków), International Independent Music Competition „Individualis”(Ukraina), Odin International Music Online Competition (Estonia), International Competition for Young Musicians „Città di Massa” (Włochy), International Online Instrumental Performance Competition (Łódź), „Musical Lace of Idrija” – Slovenia International Competition (Słowenia),   

W 2017 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się ceniona przez recenzentów płyta Penderecki, Bacewicz, Tansman, na której w duecie ze skrzypaczką Karoliną Piątkowską-Nowicką wykonuje i promuje polskie sonaty i fantazję na skrzypce i fortepian.

W 2022 roku nagrała dla DUX fonograficzną premierę Kwartetu fortepianowego Józefa Krogulskiego wraz ze znakomitymi muzykami: skrzypaczką Karoliną Piątkowską-Nowicką, altowiolistą Krzysztofem Komendarkiem-Tymendorf i wiolonczelistą Maciejem Kułakowskim.

Artystka jest również propagatorem zapomnianych utworów polskich kompozytorów XIX wieku: Juliusza Zarębskiego, Karola Mikulego, Edwarda Wolffa, Emanuela Kani, Karola Lipińskiego, Stanisława Niewiadomskiego i Pauliny Szalit, a także Friedricha Kalkbrenner'a i Ferdynanda Ries'a. Pod jej redakcją utwory tych kompozytorów zostały opublikowane przez wydawnictwo Eufonium.

Brała czynny udział w wielu konferencjach naukowych dotyczących muzyki kameralnej o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim. Wykładała i prowadziła mistrzowskie kursy kameralne na  II Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystycznej pt.: „Brahms – tajniki stylu” w Katowicach oraz na Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystycznej z cyklu „Partnerstwo w muzyce” w Warszawie. Ponadto głosiła wykłady na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Kameralistyka a osobowość artysty kameralisty – pedagoga” w Bydgoszczy, Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Systemy kształcenia studentów – kameralistów w uczelniach muzycznych w Polsce” w Krakowie, Ogólnopolskiej Sesji Naukowo-Artystycznej „Muzyka kameralna – wartości artystyczne, dydaktyczne i społeczne” w Gdańsku, Konferencji „Interdyscyplinarny model specjalności” poświęconej problemom kształcenia kameralnego (Warszawa), Jubileuszowej Konferencji Naukowej Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej w Łodzi „Kameralistyka wczoraj i dziś” oraz Sesji Naukowo-Artystycznej „Wiolonczela 3.0 Nowe trendy wykonawcze” w Gdańsku.

Jest współautorką publikacji naukowej pt.: „Muzyka kameralna – wartości artystyczne, dydaktyczne i społeczne”.

Fotografia: Wiktor Franko

Bogna Czerwińska-Szymula - Zespóły kameralne

Aktualności

Partnerzy i sponsorzy

Strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej na ten temat na Polityka prywatności